دیجیتال مارکتینگ چیه و چه کاربردی داره؟ در این ویدئو قصد داریم درباره سوالی که این روزها اکثر صاحبین کسب و کارها و فعالین حوزه آی تی با آن روبرو می شوند باهم بررسی کنیم.
مباحثی همچون معنی دیجیتال مارکتینگ، اهمیت دیجیتال مارکتینگ و کاربرد دیجیتال مارکتینگ در بازار آنلاین در نهایت مطالب کاربردی درباره دیجیتال مارکتینگ را توی این مطلب باهم بررسی خواهیم کرد
سوالی که امروز قراره در موردش صحبت کنیم اینه که دیجیتال مارکتینگ چیه به طور کلی مفهوم دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی از طریق اینترنته.
هنگامی که شما به معرفی کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ و غیره می پردازید، در واقع دیجیتال مارکتینگ صورت گرفته .
يا یکی از بهترین تعریف هایی که در این باره میشه کرد به هرگونه بازاریابی خدمات و محصولات که توسط دستگاه های الکترونیکی انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ می گویند
حالا ميخوايم تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین) بررسی کنیم
بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهیها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، و غیره میپردازد. در این روش هزینههای تبلیغاتی بسیار گران و هست و چون نمیتوان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینهها هدر مي رود.
اندازهگیری نتایجی که از این نوع بازاریابی حاصل میشود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.
در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدماتتان را با روشهایی مثل تبلیغات در شبکههای اجتماعی، سئو، یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و غيره تبلیغ میکنید.
در این نوع بازاریابی هزینهها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدفگیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازهگیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.
شاید حالا برای شما این سوال پیش بياد که کدام استراتژی برای کسبوکارتان مناسبتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرآیند بازاریابیتان مشخص باشد.
اگر میخواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعینحال هزینهها را پایین نگهدارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را میده که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمعآوری کنید تا بتوانید کمپینهای بازاریابی موثرتری ایجاد کنید.
بااینحال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود داره. اگر میخواهید به مخاطبان مسنتر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روشهای بازاریابی سنتی ممکن است سازندهتر و بهتر از روشهای بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روشها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود میبینید این است که برای بعضی از کسبوکارها خوب جواب ميدهد و کارآمد عمل میکنند.
وقتی میخواهید بدانید کدام استراتژی بازاریابی برای کسبوکار شما مناسبتر است، ابتدا مخاطبان خود را در نظر بگیرید؛ ببینید چه علایقی را دنبال میکنند و اطلاعات خود را برای تصمیمگیری از کجا کسب میکنند.
اینکه بخواهیم از بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، لزوماً یکی را برتر و بهتر معرفی کنیم کار درستی نیست؛ زیرا هر کدام برای اهداف و مخاطبان متفاوتی میتوانند مناسب باشند.
با کانال های دیجیتال مارکتینگ چه قدر آشنا هستید؟
انواع مختلفی از کانالهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این کانالها پلتفرمهایی هستند که میتوانید از آنها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند، محصول یا خدماتتان هستند، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.
به خاطر داشته باشید که هیچکدام ذاتاً بهتر از دیگری نیست؛ بسته به شرایط و نیازهایتان باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین شیوهها را برای رسیدن به اهدافتان اجرا کنید.
بیشتر اهداف شما احتمالاً مربوط به ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت، فروش بیشتر خواهد بود. بهعلاوه شما میتوانید ترکیبی از استراتژیها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و با هم ترکیب کنید.
در ادامه به هرکدام از این شاخههای دیجیتال مارکتینگ میپردازیم و خواهید دید که کدامیک بیشترین پتانسیل را برای رفع
نیازهای کسبوکار و مخاطبان شما دارد.
۱. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا یکی از انواع شاخههای دیجیتال مارکتینگ است. معمولاً کسبوکارها با تبلیغ محصولات، خدمات
یا برند خود را به بازار عرضه میکنند.
با بازاریابی محتوا، تمرکز خود را به ارتقای ارزش خود از طریق محتوای مرتبط و مفید معطوف میکنید.
بازاریابی محتوا منجر به نتایج، افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی از برند میشود. با انتشار محتوای باکیفیت، خود را بهعنوان یک مرجع در حوزه کاری خود معرفی میکنید. محتوای عالی همچنین بهاحتمالزیاد به اشتراک گذاشته میشود و به آن ارجاع داده میشود و شهرت شما را هم در بین مشتریان و هم در میان متخصصان صنعت افزایش میدهد.
بهعبارتدیگر بازاریابی محتوا همهچیز در مورد ایجاد محتوایی است که مخاطبان شما میخواهند ببینند، با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید آنها؛ بنابراین محتوای خوب باید پایه و اساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد.
بازاریابی محتوا انواع مختلفی از محتوا را در برمیگیرد. وبلاگها، ویدیوها، پستهای شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی و غیره همگی نمونههایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.
۲.بهینهسازی موتور جستجو يا (SEO)
بیش از 90 درصد از تجربیات آنلاین افراد با یک جستجوی آنلاین ساده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل آغاز میشود و از آن برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده میکنند.
زمانی که افراد به دنبال محصولات یا خدمات میگردند، تمایل دارند با هرکسی که رتبه بالاتری دارد پیش بروند.
با سئو میتوانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبطترین کلمات کلیدی خود رتبهبندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرفکنندگان بالقوه دسترسی یابید.
بزرگترین ایرادی که میتوان به سئو گرفت این است که نتایج آن در درازمدت به بار مینشیند؛ این امر شاید برای برخی از صاحبان کسبوکار اندکی وقتگیر باشد؛ بهخصوص الگوریتمهایی که موتور جستجویی مانند گوگل برای رتبهبندی محتوا استفاده میکند، همیشه بهروز میشوند. بااینحال با سئو ماندگاری بیشتری برای دیده شدن در نتایج اولیه خواهید داشت.
۳.بازاریابی موتورهای جستجو
بازاریابی موتورهای جستجو (یا SEM) اغلب با SEO اشتباه گرفته میشه زیرا هر دو نامهای بسیار مشابهی دارند. هر دو همچنین با موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ سروکار دارند.
سئو به بازاریابان کمک میکند تا بهطور ارگانیک برای کلمات کلیدی هدف خود رتبهبندی کنند، درحالیکه SEM افزایش ترافیک وبسایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجويه؛ به این صورت که به ازای هر کلیکی که دریافت میکنید باید هزینهای پرداخت کنید. دو سرویس متداول SEM عبارتاند از Bing Ads
و Google AdWords.
۴. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل همچنین توانایی پشتیبانی از سایر اهداف بازاریابی را داره؛ بنابراین جای تعجب نیست که ٧٣ درصد از بازاریابان میگویند که ایمیل ابزار اصلی آنها برای ایجاد سرنخ و درآمد است.
فراتر از تولید سرنخ و درآمد، ایمیل بهقدری گسترده شده است که در سال 2020 به حدود ٤ میلیارد کاربر رسید و انتظار میرود این رقم در سال 2023 به 4.3 میلیارد کاربر افزایش یابد؛ بیش از نیمی از جمعیت جهان! تقریباً هر 1 دلاری که برای بازاریابی ایمیلی خرج میشود، میتوانید انتظار بازگشت سرمایه 42 دلاری را داشته باشید. مجموعهای از ایمیلهای ارسالشده به مشتریان برای ایجاد رابطه و ایجاد اعتماد با آنها مفید است و در بسیاری از مواقع به خرید میانجامد.
۵. تبلیغات کلیکی
پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک مدل تبلیغاتی خاص است که در آن شما فقط بهازای تعداد کلیکهایی که روی تبلیغ خود دریافت میکنید هزینه میپردازید.
در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کردهاند، متناسب است. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا میکند. در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین میکنید و متناسب با بودجهای که برای تبلیغات خود در نظر میگیرید، کلیک دریافت میکنید و هزینه میپردازید.
ازآنجاییکه برای تبلیغات کلیکی معمولاً هزینه اولیه کمی نیاز است، این امر آن را برای مشاغل کوچکی که بودجه محدودی دارند، بسیار مناسب میکند.
۶. بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی همانطور که از نام آن پیداست، همهچیز در مورداستفاده از قدرت محتوا در این شبکهها برای بازاریابی کسبوکار شما است. شبکههای اجتماعی در دهه گذشته بر رسانههای دیجیتال تسلط داشتهاند و میلیونها یا حتی میلیاردها کاربر را در سراسر جهان جذب کردهاند. همین موضوع آنها را به منبعی ارزشمند برای افزایش ترافیک تبدیل میکند.
کلید موفقیت کمپین بازاریابی در رسانههای اجتماعی، ایجاد محتوای قابل اشتراکگذاری (شاید حتی ویروسی) است. شما میتوانید مستقیماً در پروفایل خود پستهای محصول یا خدمات خود را به اشتراکگذارید یا میتوانید دکمههای اشتراکگذاری رسانههای اجتماعی را در وبسایت خود اضافه کنید.
برای تبلیغات محصول و به دست آوردن فالوورهای بیشتر در شبکههای اجتماعی نیاز به هزینههای زیادی ندارید و این روند برای شما بسیار مقرونبهصرفه است.
٧. اتوماسیون بازاریابی
گزينه بعدي اتوماسیون بازاریابی به نرم افزار یا مجموعه برنامهنویسیهایی اطلاق میشود که عملیات اصلی بازاریابی دیجیتالی شما را خودکار میکند. بسیاری از بخشهای بازاریابی میتوانند کارهای تکراری را که در غیر این صورت به صورت دستی انجام میدهید را خودکار کنند.
مانند خبرنامه های ایمیل: اتوماسیون ایمیل فقط به شما این امکان را نمیدهد که به طور خودکار برای مشترکین خود ایمیل ارسال کنید؛ بلکه به شما کمک میکند فهرست مخاطبین خود را به صورتی تنظیم کنید که خبرنامههای شما فقط به افرادی ارسال شود که میخواهند آنها را در صندوق ورودی خود ببینند.
برنامهریزی برای پست شبکههای اجتماعی: اگر میخواهید حضور سازمان خود را در یک شبکه اجتماعی افزایش دهید، باید به طور مکرر پست بگذارید. ابزارهای زمانبندی شبکههای اجتماعی، محتوای شما را به کانالهای رسانههای اجتماعی منتقل میکنند؛ بنابراین میتوانید زمان بیشتری را صرف تمرکز بر استراتژی محتوا کنید.
ردیابی و گزارش کمپین: کمپینهای بازاریابی میتواند شامل تعداد زیادی افراد مختلف، ایمیلها، محتوا، صفحات وب، تماسهای تلفنی و موارد دیگر باشد. اتوماسیون بازاریابی میتواند به شما کمک کند هر چیزی را که روی آن کار میکنید را بر اساس کمپین در حال اجرا مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین را بر اساس پیشرفت همه این موارد در طول زمان، پیگیری کنید.
٨. محتوای حمایت شده
با محتوای حمایت شده، شما به عنوان یک برند به شرکت یا نهاد دیگری پول میدهید تا محتوایی را ایجاد و تبلیغ کند که به معرفی برند یا خدمات شما بپردازد. یکی از انواع محبوب محتوای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ است. با این نوع محتوای حمایت شده، یک برند از یک اینفلوئنسر در صنعت خود حمایت میکند تا پستها یا ویدیوهای مربوط به شرکت را در شبکههای اجتماعی منتشر کند.
نوع دیگری از محتوای حمایت شده میتواند یک پست وبلاگ یا مقاله باشد که برای برجسته کردن موضوع، خدمات یا نام تجاری نوشته شده است. این محتوا به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر میشود.
٩. روابط عمومی آنلاین
برای درک بهتر روابط عمومی در فضای آنلاین، می توان آن را با روابط عمومی سنتی مقایسه کرد.
روابط عمومی آنلاین، عملی است برای پوشش آنلاین به دست آمده با نشریات دیجیتال، وبلاگ ها و سایر وب سایتهای مبتنی بر محتوا. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است، اما در فضای آنلاین. دنیای آنلاین به شما امکان می دهد بدون پرداخت هزینه مالی با افراد مختلف در شبکههای اجتماعی در تماس باشید. با کمک ابزارهای تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل کنید. از دلایل عدم خرید آنها آگاه شوید و تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید.
١٠. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا روشی برای رشد سازمان شما از طریق ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی است. این روش به ارزشگذاری و توانمندسازی مشتریان مربوط میشود که در نهایت شما را به اهداف بازاریابیتان برسانند. فراموش نکنید که وقتی مشتریان شما موفق به اقدامی مثل خرید میشوند، در واقع شما موفق میشوید.
١١. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
بازاریابی وابسته یکی از پردرآمدترین انواع بازاریابی دیجیتالی است که شامل مشارکت با یک خردهفروش آنلاین است که در آن از هر فروش یا سرنخهایی که وارد میکنید، کمیسیون دریافت میکنید. با این کار محصولات یا خدمات شما به شبکه گستردهای از مخاطبان از طریق وبسایتها، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، وبلاگها یا خبرنامهها ارجاع داده میشود.
سرنخهای فروش واجد شرایط تا حد زیادی توسط بازاریابهای وابسته تأثیرگذاری ایجاد میشوند که مخاطبان هنگام تصمیمگیری برای خرید به آنها اعتماد میکنند. این به شما امکان میدهد با مشتریان آنها که برای خرید نیز آماده هستند ارتباط برقرار کنید.
در بیشتر موارد این روش یک بازی یک برد-برد است. شما با همکاری در فروش با یک شرکت وابسته به مخاطبان هدف یا مصرفکنندگان جدید در جوامع خاص دسترسی پیدا میکنید، برای هزینه هر کلیک یا فروش به تواق میرسید و فقط برای تبدیلهای واقعی ملزم به پرداخت هزینه میشوید. در ازای آن، شرکای شما بدون هزینه اولیه و استرس بسیار کم، درآمدی غیرفعال به دست خواهند آورد. مثلا دیجیکالا که یکی از شرکتهای بازاریابی وابسته است را در نظر بگیرید. فروشندگان مختلف میتوانند به واسطه همکاری با دیجیکالا محصولات خود را برای کاربران میلیونی این سایت به نمایش بگذارند تا فروش قابلتوجهی به دست آورند؛ در عوض مبلغی توافق شده که درصدی از فروش است را به دیجیکالا پرداخت میکنند.
١٢. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
تعداد کاربران تلفن همراه روزبهروز در حال افزایش است و انتظار میرود این روند در سالهای آینده نیز ادامه یابد.
همچنین کاربران گوشیهای هوشمند 90 درصد از زمانی را که درگوشیهای خود صرف میکنند به استفاده از برنامهها و بازیها میگذرانند که همین امر برنامههای تلفن همراه را به یک کانال بازاریابی سودآور تبدیل میکند. به همین دلیل، ارائه محتوای تبلیغاتی صرفاً به کاربران تلفن همراه امری منطقی است. به لطف استراتژیهای هدفیابی جغرافیایی که با بهرهگیری از اطلاعات مکان کاربر تلفن همراه به او توصیههایی راحتتر جهت دسترسی به محصولات یا خدمات میکند، تجربه مشتری نیز میتواند بهطور مداوم بهبود یابد.
تلفن همراه میتواند دادههای مشتری را جمعآوری کند که سپس میتوانید از آنها برای ترسیم استراتژی بازاریابی تلفن همراه استفاده کنید که نتیجهای بهتر ایجاد میکند.
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال:
اگر برایتان سوال است که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:
در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمدتان میشود به شما در محبوب شدن برندتان کمک میکند به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشماندازهای کسبوکار کمک میکند نرخ بازگشت سرمایه بهتری را به وجود میآورد دارای فرصتهای شغلی گسترده و پویا است به دیده شدن شما در موتور جستجو کمک میکند این نکات مزایای قابل توجه بازاریابی دیجیتال در کسب و کار هستند.
در ادامه چند دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال را باهم بررسی میکنیم:
۱. نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال
بازاریابی آنلاین یک فناوری در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصتهای شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.
۲. فرصتهای شغلی متنوع
بازار کار دیجیتال مارکتینگ گزینههای شغلی متنوعی را برای افراد ایجاد میکند به نحوی که میتوان حتی از خانه هم به صورت دورکاری در این حوزه فعالیت کرده و درآمد قابل توجهی کسب کرد. با گسترش و توسعه روز به روز فناوری، شاهد آگهیهای استخدام بیشتری در این حوزه هستیم.
۳. راهی آسان برای شروع یک کسب و کار خلاقانه
با استفاده از شبکههای اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و حتی با ایجاد وبلاگ میتوانید به راحتی کسب و کار خود را شروع کنید. سپس میتوانید با تدوین یک استراتژی مناسب، بهترین کانال بازاریابی را برای دسترسی به مخاطبان هدف خود مشخص کرده و فعالیتتان را آغاز کنید.
۴. پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال
شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب میتوانند برای وبسایت شما ترافیک قابل ملاحظهای را ایجاد کرده و حتی محصولات با خدماتتان را تبلیغ کنند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال میتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.
۵. جذب آسان مخاطب در بسترهای اینترنتی
هنگامی که تمرکز کسب و کار خود را روی دیجیتال مارکتینگ میگذارید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. بلکه باید به کمک این روش مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید. برای مثال بازاریابی دیجیتال در ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نقش اساسی دارد.
۶. شکاف مهارتهای دیجیتال
بازارهای دیجیتال به دلیل رو به رشد بودن، دارای فرصتهای شغلی بسیاری هستند و به همین دلیل تقاضای زیادی برای افرادی که مهارت دیجیتالی دارند، وجود دارد. حتی اگر یک متخصص حرفهای در این زمینه نیستید، باز هم میتوانید با استمرار فعالیت و تجربه جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنید. هر چند همین بازار نو و رو به رشد باعث شده تا با شکاف مهارتهای دیجیتال مواجه شویم.
شکاف مهارت در واقع به تفاوت بین مهارتهای مورد نیاز برای انجام کار و مهارتهایی که یک فرد دارد، گفته میشود. در نتیجه افرادی که با شکاف مهارت استخدام میشوند، توانایی لازم را برای انجام کارها ندارند و به همین دلیل حضور نیروهای متخصص بسیار ضروری است.
۷. تطبیق پذیری
پس از تسلط بر مهارتهای برتر برای نقش بازاریاب دیجیتال، با مهارتهای دیگری هم آشنا خواهید شد. اگر در یک حوزه تخصص دارید، برای تغییر جایگاهتان لازم است تا کمی تلاش کنید و سپس وارد شاخههای دیگر آن شوید. شما میتوانید در هر حوزهای که میخواهید کار کنید و با ارتقای مهارتهای قبلی، مهارتهای جدیدی هم یاد بگیرید. در این زمینه، گزینههای بسیار زیادی در کنار فرصتهای یادگیری وجود دارد و در نتیجه میتوانید از مهارتهای خود بهترین استفاده را کنید.
۸. تحول در بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال یکی از زمینههایی است که همیشه در آن نکات جدیدی برای یادگیری پیدا خواهید کرد. این منابع به شما امکان خلاقیت در برنامههای بازاریابیتان را میدهد. با توجه به اینکه در موسسات بازاریابی، افراد با پیشینههای مختلف و استراتژیهای گوناگون کار میکنند، میتوانید از آنها اطلاعات متنوعی کسب کنید. همچنین خواندن بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ میتواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود.
۹. پشت سر گذاشتن رقیبان
تطبیق بازاریابی آنلاین با سازمان شما یک ضرورت است و به شما امکان میدهد تا شرکت و چشماندازتان را بشناسید. حتی اگر شما محتوا و وبسایت عالی داشته باشید، باز هم ممکن است به دلیل مطلع نبودن از روند فعلی بازار، نتیجه مطلوبی نگیرید.
نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چي هست؟
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا میشده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد:
مانند: بازاریابی محیطی ارتقایافته رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی
در مورد معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ
۱. نکتهای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که به طور کلی خیلی سخت میشود پیامی را سفارشی سازی شده و هدفگیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته میرسانید ولی هرگز نمیتوانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید.مثلاً خیلی جذابتر میبود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمیشناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.
۲. نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کردهاید نمیتوانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیدهاند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کردهاند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کردهاند.
پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمیتوان به طور دقیق داد.
اما در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این 2 نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدفگیری و قابل سنجش است.
چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ:
چارچوبی در حوزه اهداف و کانالهای این حوزه مرسوم است به نام چارچوب در هریک از این مراحل، اهداف و کانالها و روشها بازاریابی متفاوت خواهد بود.
در بخش reach هدف جذب مشتریان یا آشنایی اولیه آنها با خدمات است. در این بخش از بازاریابیهای آفلاین یا آنلاین میتوان استفاده کرد.
در بخش Act هدف آن است که مشتری اولین خرید خود را انجام دهد و به قولی فعال سازی شود.
در این بخش میتوان از شبکههای اجتماعی، صفحات فرود، بازاریابی مجدد، ایمیل مارکتینگ یا… استفاده کرد.
در بخش Convert هدف آن است که مشتری به یک خریدار پرتکرار تبدیل شود که برای هر شرکتی میزان مختلفی از فروش، معنی فروش پر تکرار است.
از ریتارگتینگ، شخصیسازی، ایمیل مارکتینگ و… میتوان در این بخش استفاده کرد.
در نهایت در بخش هدف آن است که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شود و یا این که اگر تکرار خریدهای او کم شده یا مدتی است خریدی نداشته مجدداً او را وفادار کنیم. در این بخش نیز شخصیسازیهای اتوماتیک، برنامههای وفادارسازی، سیستمهای CRM و… از تاکتیکهای مرسوم است.
آیا دیجیتال مارکتینگ یک تقاضای پیوسته و مداوم در بازار است؟
بازاریابان دیجیتال و به ویژه کارشناسان بازاریابی آنلاین، به این میزان گسترده استفاده از اینترنت باید توجه کنند. چرا که هرچقدر دسترسی به فضای آنلاین راحتتر شود، تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر میشود. هم اکنون بیش از نیمی از مردم جهان، یک کاربر آنلاین هستند و فعالیتهای خود را از طریق گوشیهای هوشمند یا لپتاپ انجام میدهند. به همین دلیل سازمانها بیش از گذشته برای سودآوری، به دنبال توسعه فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود هستند.
مخاطبان بازارهای اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، استفاده بسیاری از اینترنت دارند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (۱۳۹۷)، بیش از ۷۲ میلیون و ۹۴۱ نفر در ایران از اینترنت استفاده کرده و ضریب نفوذ آن به حدود ۸۹ درصد رسیده است. سال به سال با توسعه فناوریهای مرتبط در ایران، شاهد افزایش کاربران در فضای وب هستیم.
به همین دلیل سازمانها برای تداوم بقای خود و حفظ خود در بازار به شدت رقابتی موجود، به دنبال آن هستند تا در فضای وب حضور مستمری پیدا کنند. بر اساس مطالعات تقاضا برای مهارتهای مارکتینگ آنلاین در پنج سال گذشته، تقریبا دو برابر شده است. در ایران هم آمارها نشان میدهد که نفوذ اینترنت ADSL به صورت خطی رو به رشد بوده، اما نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی به سرعت در حال حرکت است. همچنین بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶، ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ایران با موبایل به اینترنت متصل میشوند.
این درحالی است که ضریب نفوذ کاربران فعال موبایل در سال ۸۶ حدود ۵/۳۹ درصد اعلام شده و در سال ۹۴ این ضریب نفوذ به ۴۶/۹۶ درصد رسیده است. یعنی ضریب نفوذ کاربران موبایل در این سالها بیش از دو برابر شده است. این روند رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت. چرا که با توسعه فناوریهایی همچون نسل 4G، واردات تلفنهای هوشمند جدیدتر و فراهم کردن زیرساخت ارتباطات در تمامی شهرها و روستاهای ایران، شاهد افزایش تعداد کاربران آنلاین خواهیم بود.
در سال ۲۰۱۸، اصلیترین تقاضای بازار استخدامی، مربوط به حوزه بازاریابی دیجیتال بوده است که تخصصهای زیر در این حوزه در اغلب کشورهای جهان با تقاضای بسیاری مواجه هستند كه با يادگيري و آموزش در اين حوزه ها ميتوانيد وارد اين بازار كار جذاب بشيد :
استراتژی محتوا، مدیریت پروژه دیجیتال، تجزیه و تحلیل داده، بازاریابی برند، بهینهسازی موتور جستوجو (SEO)، طراحی و توسعه وبسایت ،تجارت الکترونیک (E-commerce) هر کشوری در جهان متناسب با نیازها و امکانات خود، مهارتهای متفاوتی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهد داشت. برای مثال در مناطق در حال توسعه مانند آمریکای لاتین و آفریقا، تقاضا برای بازاریابی موبایل (موبایل مارکتینگ) به شدت بالا است. چرا که در بسیاری از مناطق در حال توسعه، موبایل بیشتر از دسکتاپ محبوب شده و امکانات دسترسی آنها به موبایل بسیار بیشتر است. در حال حاضر در کشورهایی چون کانادا، هند، آمریکا، امارات متحده عربی، استرالیا، ایرلند و فیلیپین، شاهد رشد چشمگیر تقاضای بازار دیجیتال مارکتینگ هستیم. در ایران هم این بازار هرچند تقریبا جدید است، اما روزبهروز شاهد رشد آن خواهیم بود.
آیا برای دیجیتال مارکتینگ به سرمایه نیاز است؟
یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات آفلاین، این است که کنترل هزینه بودجه در دست خودتان است. در صورتی که برای تبلیغات سنتی بایستی هزینه زیادی بپردازید. در ضمن تضمینی برای گرفتن نتیجه از آن وجود ندارد.
وظایف یک دیجیتال مارکتر چیه؟
یک دیجیتال مارکتر با در نظر گرفتن اهداف و بودجه شرکت، به طراحی کمپین تبلیغاتی می پردازد. در واقع یک دیجیتال مارکتر به دلیل میزان آگاهی که از فضای وب داره، باعث افزایش سرعت بازدهی و پیشرفت کسب و کارتان می شود. به همین دلیل لازم است از یک فرد متخصص کمک گرفته و با در میان گذاشتن اهداف و بودجه خود، یک کمپین تبلیغاتی طراحی کنید.
در این مطلب طور کلی به بررسی همه جانبه درباره دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن نسبت به بازاریابی سنتی پرداختیم. در نتیجه پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن نوع کسب و کار، هدف و بودجه موردنظرتان یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید. به این ترتیب کسب و کارتان با سود بیشتر و بازدهی بالاتر روبرو می شود.
Leave a Comment